Dzieci nie słyszą!!!
Dzieci nie słyszą! Wielu rodziców i nauczycieli ma podobne doświadczenia. Do dzieci nie docierają często proste polecenia. Nie wiedzą co było na zadanie domowe, nie słyszą o co prosi mama. Dziwią się, że powtarzamy polecenie kolejny raz. Dlaczego tak się dzieje? Świat, który nas otacza, przemawia obrazami. Poprzez obraz najczęściej odbywa się komunikacja międzyludzka: reklamowe bilbordy, telewizja, gry komputerowe, plakaty. Od najmłodszych lat takie formy przekazu towarzyszą dzieciom w poznawaniu świata. Wiele czasopism - również edukacyjnych- dla dzieci i młodzieży znacznie częściej stosuje rysunki czy kolorowe zdjęcia ograniczając tekst do minimum. Pojedyncze słowa często są tylko dodatkiem do informacji niesionej przez obraz. Natomiast książka w nowoczesnym świecie odeszła do lamusa. Zaniedbywana jest więc sfera języka. Dlatego dzieci słuchają "obrazami". Nie koncentrują się na słowie, nie uruchamiają wyobraźni, czekają na konkretny przekaz wizualny.
Proste ćwiczenie pokazuje taki właśnie mechanizm, polega ono na przekazywaniu informacji na dwa sposoby. Pierwszy, gdy dzieci mają kontakt wzrokowy z osobą mówiącą - wtedy słyszą więcej. Pomaga im w tym mimika, emocje i gesty mówiącego. Drugi, jeśli nie widzą tego, kto mówi - wtedy nie potrafią uchwycić sensu i zapamiętać kilku krótkich informacji, są zdezorientowane, zagubione.
Nie możemy zmienić narzuconego przez kulturę masową sposobu docierania do odbiorców. Nie możemy również wyeliminować i pozbawiać dzieci tego, co niesie nowoczesność. Możemy jednak wprowadzić równowagę, częściej podając dzieciom książkę, zarówno tym najmłodszym jak i tym nieco starszym. Czytanie, głośne i systematyczne czytanie pozwoli odrobić zaległości w języku. Pomoże dzieciom słyszeć.
|